.
Kita ada RM 10, kita bayar zakat fithrah RM 7, tinggai lagi RM 3. Betui?
.
Kalau kita hadiahkan dekat amil tu RM 3, kenapa amil tak ambil? Awat, tak laku ka duit kita?
Kalau kita hadiahkan dekat amil tu RM 3, kenapa amil tak ambil? Awat, tak laku ka duit kita?
.
Okey...
Okey...
.
Masa zaman Nabi, Nabi SAW melantik Ibnu Lutbiyah untuk mengutip zakat. Ketika beliau kembali (setelah mengambil harta zakat dari kaum muslimin) dan menghitungnya, beliau berkata;
Masa zaman Nabi, Nabi SAW melantik Ibnu Lutbiyah untuk mengutip zakat. Ketika beliau kembali (setelah mengambil harta zakat dari kaum muslimin) dan menghitungnya, beliau berkata;
"Ini adalah harta milik kalian, sedangkan yang ini dihadiahkan untukku.”
.
Maka Rasulullah SAW berkata,
“Mengapa kamu tidak duduk saja di rumah bapak dan ibumu, sehingga hadiah itu diberikan kepadamu, jika kamu benar?"
[HR Bukhari dan Muslim]
.
Keratan hadis ini menjelaskan tentang perbezaan antara hadiah dan rasuah.
Keratan hadis ini menjelaskan tentang perbezaan antara hadiah dan rasuah.
.
Sesuatu pemberian yang diberikan kepada seseorang berkaitan dengan jawatan yang dipegangnya dan bila dia tidak memegang jawatan tersebut, dia tidak akan mendapat pemberian tersebut, maka pemberian itu ialah harta khianat (ghulul) dan bukan hadiah.
Sesuatu pemberian yang diberikan kepada seseorang berkaitan dengan jawatan yang dipegangnya dan bila dia tidak memegang jawatan tersebut, dia tidak akan mendapat pemberian tersebut, maka pemberian itu ialah harta khianat (ghulul) dan bukan hadiah.
.
Sesuatu pemberian disebut hadiah apabila pemberian tersebut tidak ada kaitannya dengan jawatan yang disandangnya.
Sesuatu pemberian disebut hadiah apabila pemberian tersebut tidak ada kaitannya dengan jawatan yang disandangnya.
.
Berdasarkan cerita Ibnu Lutbiyah, beliau mendapatkan hadiah karana bertugas sebagai amil, padahal beliau sudah mendapatkan gaji dari negara. Maka pemberian itu adalah harta ghulul dan bukan hadiah.
Berdasarkan cerita Ibnu Lutbiyah, beliau mendapatkan hadiah karana bertugas sebagai amil, padahal beliau sudah mendapatkan gaji dari negara. Maka pemberian itu adalah harta ghulul dan bukan hadiah.
.
Apa buktinya?
Apa buktinya?
.
Rasulullah SAW menggambarkan jika Ibnu Lutbiyah ini hanya duduk-duduk saja di rumahnya (tidak memiliki tugas sebagai pemungut zakat), apakah beliau akan mendapatkan hadiah dari kaum muslimin?
Rasulullah SAW menggambarkan jika Ibnu Lutbiyah ini hanya duduk-duduk saja di rumahnya (tidak memiliki tugas sebagai pemungut zakat), apakah beliau akan mendapatkan hadiah dari kaum muslimin?
.
Sudah tentu tidak.
.
Maka pemberian itu berkaitan dengan jawatannya dan bukan karena semata-mata hadiah.
Maka pemberian itu berkaitan dengan jawatannya dan bukan karena semata-mata hadiah.
.
Sebab itulah, amil dilarang menerima pemberian dari orang lain semasa memungut zakat, kerana amil sudahpun ada pembahagiannya dalam harta pungutan zakat.
Sebab itulah, amil dilarang menerima pemberian dari orang lain semasa memungut zakat, kerana amil sudahpun ada pembahagiannya dalam harta pungutan zakat.
Comments
Post a Comment